Navigation menu:

Home

Editorial Board

Contact

Volume 6 (2022)


Peculiarities of the formation of transport and logistics schemes for the delivery of large-tonnage cargoes to assembly chambers and preparatory pits

Leonid Shyrin1, Andrii Herasymenko1*, Pavel Dyachkov1

Abstract

According to the results of an expert assessment of the peculiarities of the formation of highly adaptive transport and logistics schemes for the delivery of large-tonnage cargoes to assembly chambers and preparatory shafts, it was established that for the specific conditions of the mines of Western Donbas, the most promising options are the use of diesel suspended monorail roads in a complex with the integrated system "PAKOD". According to experts, it is recommended to use rail diesel locomotives with a toothed gear as an additional type of transport for accelerated preparation of the excavation column and putting the bench into operation. New approaches to improving the methods of choosing rational means of auxiliary transport and determining their operational parameters for timely preparation of excavation pillars for clean extraction in conditions of intensification of mining operations are substantiated. A transport and technological scheme for the delivery of large-tonnage cargo by suspended diesel monorail locomotives and a methodology for calculating the expected loads on the suspensions of the monorail road, taking into account the physical and mechanical properties of the mining rocks of the roof of the preparatory work, are proposed. It has been proven that in the conditions of intensification of cleaning works, the recommended technical solutions meet the requirements of timely preparation of new extraction pillars and are considered as a promising direction for improving the current schemes of auxiliary transport for the mines of the region and ensuring the operational reliability of the existing mining transport equipment.

Keywords: crushing anchoring, assembly and dismantling works, auxiliary transport, diesel locomotive, expert assessment, heavy cargo, lifting and transport system, preparation of excavation pillars.

References
  1. Ширін Л.Н. (2006). Наукове обґрунтування продуктивності транспортно-технологічних схем і параметрів шахтного транспорту високого технічного рівня: звіт по НДР: ГП-367. Нац. Гірн. Ун-т; наук. Кер.. – Дніпроперовськ.
  2. Денищенко А. В. (2011). Шахтные канатные дороги. Днепропетровск : Национальный горный ун-т.
  3. Посунько Л.М. (2010). Обгрунтування параметрів транспортно-технологічних схем проведення дільничих виробок при розширенні меж шахтних полів. Дніпропетровськ: НГУ.
  4. НПАОП (2011) Вимоги безпеки до технології виконання робіт з монтажу та демонтажу механізованих комплексів для пологих та похилих пластів. Луганськ: М-во вугільної промисловості України. “Вуглемеханізація”.
  5. Ferrit. (2015). Global Mining Solution Frýdlant nad Ostravicí [online]. Available at: http://ferrit.cz/ru/produkty/podvesnoj-transport
  6. Ширин Л.Н., Расцветаев В.А. Коваль А.И. (2014). Повышение эффективности работы монорельсовых дорог при подготовке запасов угля к очистной выемке. Нац. горн. ун-т. Д.: НГУ.
  7. Ширін Л.Н., Расцвєтаєв В.О., Лебідь О.Л. (2011) Спосіб розробки пологих вугільних пластів. Патент № 100607, Україна.
  8. Гутаревич В. О. (2017) Развитие научных основ создания шахтных подвесных монорельсовых дорог c оптимальными динамическими параметрами. Нац. горн. акад.– Д.
  9. Будішевський В.О., Ширін Л.Н. (2010). Транспортно-складська логістика гірничих підприємств. Д.: Національний гірничий університет.
  10. Грабовецький Б.Є. (2010). Методи експертних оцінок: теорія, методологія, напрямки використання. Вінниця: ВНТУ.